dimarts, 28 de maig del 2013

ENTREVISTA A JAUME BALCELLS, autor de EL CERCADOR DE PIGUES I ALTRES CONTES


Nom: Jaume Balcells Palou
Lloc de naixement: Linyola
Estudis: Mestre i Llicenciat en Filosofia i Ciències de l’educació (Psicopedagog)
Feina: Professor a l’Institut CASTELL DELS TEMPLERS

Amb motiu de la presentació El cercador de pigues i altres contes ens podries explicar com va sorgir la idea de fer aquest recull.
Bé, ja fa temps que em seduïa la idea però, a la vegada em feia molt  de respecte. 
Hi ha gent – com tu – que m’anava animant  i fent comentaris positius dels contes, però costava  de decidir-me a fer un recull i publicar-lo. L’Esteve Mestre m’ha donat l’empenta definitiva per poder tirar endavant.
De quants contes consta el llibre i quins són els temes?
El llibre té catorze contes. T’he de dir que hi ha poca violència i menys sexe, però hi abunda l’ humor i les situacions absurdes. També hi trobaràs una mica de misteri i de gènere fantàstic, on la normalitat de la vida quotidiana es pot veure, de sobte, trencada per un fet extraordinari que ho canvia ( o no ) tot...
Quin és el teu tema preferit a l'hora de fer un text?
No ho sé. M’agrada parlar de les relacions humanes i de personatges una mica especials, però no et sabria destacar cap tema.
Quan vas començar a escriure, ja no només contes, sinó també articles...
 Vaig començar a escriure poesia i contes. Eren els temps de l’institut i, tot seguit, dels estudis de Magisteri. Aprofitava les classes més avorrides per escriure les meves coses...
El fet de poder publicar a la revista del poble va evitar que allò, aquells primers escrits, quedés en un no-res.

Pere Calders, Jesús Moncada i altres autors importants també van fer el seu recull de contes. T'imagines o t'has plantejat viure de la literatura?
 No, no, de cap manera!!! Si fer aquest recull ja em sembla un petit miracle! Escric per diversió, per passar-m’ho bé. Em vénen històries al cap i , de vegades, penso que val la pena d’escriure-les. D’altres, es perden per sempre en la boirina de l’oblit.
Com et ve la inspiració?
Sovint és com si algú m’expliqués la història; he d’agafar el llapis (normalment escric els contes en paper i llapis: tecnologia punta, ja veus!) i escriure com un desesperat fins que  me’n canso.  En algun cas, pot ser una petita frase o un fet insignificant que desencadeni el relat. Per exemple, a Àngels i Dimonis , la frase de la treballadora de la gasolinera és real, i va ser suficient per generar tot el conte.
També m’agrada dir que en “El somni de Raquel” hi van col·laborar dos companyes de feina meves. La Noemí somniava sovint en una casa desconeguda (això, a mi, em va encantar!) i la Raquel (Cristina) va donar vida a l’enamorada que no s’atura ni davant d’un dels enemics més implacables: el pas del temps.
Coneixen tels teus alumnes la teva afecció a escriure?
Alguns sí, però penso que la majoria no.
Hi ha algun conte sorgit de la teva activitat docent?
En aquest llibre hi ha “el somni de Raquel” on la protagonista i altres personatges que hi apareixen estan “inspirats” en companys i excompanyes de feina.
Fas ús dels contes en la teva activitat docent?
Algun cop sí, encara que van ser professores i companyes de feina, les primeres a utilitzar algun conte meu per fer lectura i comentari de text en català.
Un conte que té molta acceptació entre els alumnes és “La boira del cementiri”.
Per acabar, ens recomanes un conte que no sigui teu?
Un dels relats que sempre m’ha agradat és “El Mujik i el dimoni” de Lleó Tolstoi.
Carme Giné
Josep M. Pujol


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada